tisdag 11 januari 2011

Tankar kring en bildekal


Fredrika, vårt 10-åriga barnbarn, frågade vad det var för märke som morfar hade klistrat fast på bilen längst bak. Och jag försökte förklara. Sedan har tankarna rullat vidare: Vilket budskap sprider jag genom att åka omkring med den här bildekalen? Vad påstår jag om Västerås? Om mig själv? Vilka krav ställer texten på på mig som bilförare? Och förrestan - varför ska man över huvud taget vara vänlig? Vad är poängen?

En mig mycket närstående person tycker att den här texten i bakrutan ställer höga krav. Men jag har försäkrat att hon som bilförare klarar detta med mycket god marginal. Bilens registrerade ägare har en svårare läxa att lära.

Om en gångtrafikant närmar sig ett övergångsställe har jag som bilförare två alternativ: Jag kan gasa på lite extra och hinna före. Men jag kan också stanna och se till att det blir en lugn och stressfri överfart. Om jag ändå väljer det första alternativet, vad händer då?. Gångtafikanten tittar efter min bil och ser "Vänliga Västerås" i bakrutan....... Jaha.

Jag kör bil i Stockholm en del och där byter man fil väldigt ofta. Också då finns två möjligheter: Att lugnt glida in i den önskade filen. Eller, att aggressivt baxa sig in så man inte spiller tid i onödan. Och stockholmsbilisten - efter att ha tvingats släppa fram mig - läser "Vänliga Västerås" i bakrutan på min bil....... Och inte heller det blev bra!

Bildekalen berättar inte bara om Västerås utan ställer krav på mig. Och det förstod jag inte riktigt förrän den satt där i bakrutan och jag läste texten. Men den ska få sitta kvar! Och jag ska lära mig.

Så det där med vänlighet över huvud taget. Vad är poängen? Jag är ingen expert på den frågan men har en del egna upplevelser.

Jag har stora svårigheter att klara umgänge med ovänliga människor. Ett aggressivt beteende är ett mindre problem för då handlar det om ett tydligt budskap. Men ovänlighet försätter mig i osäkerhet. Och ovänlighet i sin värsta form kan också vara en form av maktutövning.

Men vänlighet i uppträdande och handling är något fantastiskt. Tänk att komma in i en affär där all personal uppträder vänligt och är hjälpsamma. Det blir omöjligt att själv fortsätta vara på dåligt humör - om det stämningsläget gällde vid infarten i butiken.

Och det finns yrkesutöverare som kan ge människor nytt liv genom att vara vänliga - eller nästan döda om de väljer ovänlighet. Jag tror exempel är onödiga.

Helt säkert finns det konstlad och påklistrad vänlighet. Men det är ovanligt. För mig är ett vänligt uppträdande och vänliga handlingar något dynamiskt. Något som smittar och har stark spridningseffekt.

2 kommentarer:

Ulf Stenlund sa...

Tänk vilken trevlig idé vänliga Västerås är. Spridningseffekten är en utmärkt sak. Jag tror du överdriver din egen brist på vänlighet men det är ju ändå en bra sidoeffekt att du får tillfälle att skärpa till dig.

Per Hallström sa...

Ulf,
Skaffa gärna den här bildekalen. Den är både rolig och jobbig. Från vårt fritidshus är det 70-väg en bit och idag hamnade jag bakom en väglus. "Normalbeteendet" är då att blåsa förbi. Men med Vänliga Västerås i bakrutan tar det emot. På något sätt.