måndag 12 juli 2010

Vad Littorin borde ha sagt

Det kan låta anspråksfullt. Men jag vet vad Sven Otto Littorin borde ha sagt vid den beryktade presskonferensen i onsdags:

"Jag upplever en besvärlig och tragisk vårdnadstvist som också har uppmärksammats i massmedia. Inte ens mina barn har fått vara i fred för journalister. Detta är på gränsen för vad jag klarar av. På Visby flygplats i går kväll kom en reporter från Aftonbladet och påstod att jag har gjort mig skyldig till en brottslig handling - köp av sex för ett antal år sedan. Självklart är detta inte sant men det blev "droppen". Nu får det vara nog. Jag orkar inte mer och jag avgår som arbetsmarknadsminister".

Med ett uttalande som detta hade Littorin huggit huvudet av hela den här historien. Han hade som person blivit ointressant och det hade aldrig blivit någon Littorinaffär..

Nu valde Sven Otto Littorin att paketera sina komplexa personliga problem i en snyfthistoria med sina tre namngivna barn i centrum.

Statsminister Fredrik Reinfeldts hantering av frågan lämnar också en del övrigt att önska.

Den som ska slingra sig eller förtiga vissa delar av sanningen måste vara väldigt smart. Mer smart än Littorin och Reinfeldt.

Att mörka lyckas nästan aldrig. Människor - journalister och andra - är nämligen ine dumma.

4 kommentarer:

Ulf Stenlund sa...

Visst är det sant att reportrar inte är dumma. Själv är jag svårt anfäktad av politikerförakt men jag har även svårt med reportrar. Ofta är det så att om man råkar känna till något en sk grävande jornalist börjat nysta i upptäcker man hur lite de vet och hur fjädrar blir till hönor. Någon gång läser jag Aftonbladet/ Expressen om de råkar ligga framme någonstans men av princip köper jag väldigt sällan dessa alster.

Christer sa...

Som av en händelse råkar den här "affären", om det nu är en affär, dyka upp mitt under Almedalsveckan när fokus är maximalt på politikerna. Det är inte heller speciellt konspiratoriskt att se kopplingen till att vi gått in i en valrörelse. Extra tacksamt måste det ha varit för en socialdemokratisk tidning att få ge Littorin en känga som tack för att han påminnde svenska folket om Mona Sahlins "Tobleroneaffär". Det gjorde ju som bekant även Mats Odell. Är han måhända "nästa man till rakning". För övrigt håller jag med Ulf Stenlund, Aftonbladet/Expressen köper jag aldrig. De har så dåligt läsvärde att jag faktiskt inte ens läser dem om de ligger framme.

Per Hallström sa...

UlF STENLUND,
Det huvudsakliga syftet med det här blogginlägget var att visa på det meningslösa i att mörka och undanhålla fakta. Och då faller skuggan främst på två politiker, Littorin och Reinfeldt. De tycks faktiskt tro att människor är dumma. När det gäller grävande journalistik är min inställning kluven. Ibland gör dessa journalister ett samhällsnyttigt jobb. Men i Littorinärendet har vi nog anledning att också fundera över Aftonbladets motiv.

Per Hallström sa...

CHRISTER,
Jag delar dina funderingar när det gäller Aftonbladets motiv. Varför inföll detta under Almedalsveckan? Har Aftonbladet rent av känt till "Anna:s" information en tid och sedan lät bomben brisera under Almedalsveckan där effekten blev den bästa tänkbara? Aftonbladets journalistik ska givetvis vara skild från ledarsidans inriktning. Men jag tror inte någon tidning klarar att ha helt vattentätt mellan de politiska preferenserna på ledarsidan och tidningens journalistiska arbete.