torsdag 24 februari 2011

Ovänliga Hässleholm.....


Jag påstår inte att Hässleholm är en ovänlig stad. Men jag tillåter mig tvivla på att beslutet om de äldres kaffe hade kunnat fattas i en vänlig miljö.

Och kaffet är faktiskt inte det största problemet. Det verkligt allvarliga är att en grupp av kommunens invånare har behandlats respektlöst. All kränkande behandling består av två delar - de rent praktiska konsekvenserna och den förnedrande upplevelsen att betraktas som mindre värd än andra.

Äldre människor har ingen rätt att dominera och "bre ut sig" på yngre människors bekostnad. Men äldre har samma rätt som alla andra att behandlas med respekt. Och respektlösheten har i Hässleholm demonstrerats på lägsta möjliga nivå.

I en del andra fall - till exempel när demenssjuka blir inlåsta - kan en debatt föras om en negativ åtgärd är nödvändig för att skydda berörda människor. Men kaffefrågan i Hässleholm är bara simpel.

Jag vill gärna nämna den äldreomsorg som min mamma fick i Oskarshamns kommun de sista åren hon levde. Bättre kunde det egentligen inte ha varit. Kvalitet och vänlighet rakt igenom. Och när mamma dog kom två av äldreomsorgens personal på hennes begravning.

Men nu handlar det om Hässleholm. Med rätt eller orätt kommer de flesta svenskar för lång tid framåt att associera Hässleholm till gamla tanter och farbröder på "hemmet" som inte fick något eftermiddagskaffe. Och när kaffe ändå serverades blev det ingen påtår.

2 kommentarer:

Petrus sa...

Nu inser jag snabbt att jag missat en viktig världsnyhet... finns det månne en länk till denna nyhet?

Per Hallström sa...

PETRUS,,
I dagens VLT på ledarsidan finns en ganska lång kommentar om detta. För övrigt har jag läst om det på text-TV. Här kommer också en länk till Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8614199.ab

(Jag kan tyvärr inte tekniken att lägga "klickbara" länkar i en kommentar) / PER