lördag 12 juni 2010

Också Per Gahrton kan ha rätt......

Per Gahrton tillhör inte mina politiska favoriter. Men jag läste för några år sedan ett uttalande han gjorde om Kristdemokraterna (Kd) som jag utan vidare kan instämma i. Gahrton hade då gjort en genomgång av de svenska politiska partiernas möjligheter att överleva på sikt och hans prognoser var inte så positiva. Men om Kd sa han ungefär så här: Det partiet skulle kunna bli kvar om det behöll sin värdekonservativa profil.

Per Gahrton påstod, med andra ord, att det finns en efterfrågan i samhället på värdekonservativ politik.

Själv tillhör jag de värdekonservativa inom Kd och jag vill först av allt tala om vad denna politiska inriktning betyder för mig.

Som värdekonservativ är jag klart positiv till det svenska välfärdssamhället och att en trygghetsskapande välfärd ska betalas gemensamt av alla, d v s med skatter. Vidare är jag positiv till ekonomisk tillväxt som ger förutsättningar för ett fortsatt gott välfärdssamhälle. Tilläggas bör att skatter och förmåner ska vara så utformade att det stimulerar till arbete.

De värdekonservativa idéerna innebär bland annat följande:
- Det av samhället sanktionerade äktenskapet ska vara mellan man och kvinna
- Alkoholpolitiken ska skydda de svagaste i samhället och därmed vara restriktiv
- Abortpolitiken ska vara sådan att antalet aborter så långt som möjligt begränsas

Kd:s nuvarande försök att vara ett allmänborgerligt parti i den svenska politikens mittfält är förödande. Partiets värdekonservativa profil har nästan suddats ut och Kd:s kärnväljare känner inte igen sig. Kompromissviljan är stark och det finns knappast någon fråga som är så viktig för partiet att Kd skulle lämna samverkan i regeringen.

När det gäller äktenskapsfrågan vek sig Göran Hägglund i slutändan för de övriga partierna.

Kd har släppt sin tidigare övertygelse i alkoholpolitiken och är på väg att sanktionera gårdsförsäljning av alkohol. Det innebär att antalet försäljningsställen ökar kraftigt. Och Kd har i den frågan kommit på kollisionskurs med nykterhetsrörelsen.

Göran Hägglund var bara allt för villig att under en riksdagsdebatt gå Lars Ohly till mötes och införa den så kallade abortturismen.
Som sammanfattning kan sägas att livet blir farligt för ett politiskt parti som sviker sina kärnväljare och överger sina hjärtefrågor - det som ger partiet legitimitet.
När Kd lämnar sin värdekonservativa profil sopas partiets grund undan. Och det blir oklart för väljarna varför partiet över huvud taget finns till.

3,9 procent i senaste SCB-mätningen!

Var finns de Kd-kandidater som vågar kliva fram och bli inkryssade i riksdagen genom att stå för de värdekonservativa idéerna?

Valet 19 september blir ett ödesval för Kd.

4 kommentarer:

Stig Melin sa...

Per känner oro för att KD inte står upp för värdekonservatismen.
Han nämner tre huvudområden där han anser att KD sviker. Äktenskapspolitiken (familjen). Alkoholpolitiken och abortsituationen, områden som KD borde kunnat hantera annorlunda.

I en alliansregering bestående av fyra partier där KD är det minsta ligger inbyggda hinder att få utöva sin egen politik i alltför stor utsträckning.

Bland de tre huvudfrågorna du nämner är familjefrågorna de i särklass viktigaste. Kan man skapa trygga familjer får det betydelse för de andra frågorna också. Jag tycker att KD jobbar på rätt bra på den kanten.

Sedan Per Gahrtons tid har samhällsklimatet blivit bra mycket hårdare när det gäller folkmoraliska, konservativa frågor och ett politiskt parti har att anpassa sig till det, och inte alltid köra huvudet i väggen, utan att uppnå resultat.

Det är svårt att veta var gränsen går där man anser sig kunna spräcka regeringen på någon fråga. På gräsrotsnivå vet man oftast bättre än de direkt inblandade. Höstens val ger ju väljarna möjlighet att utöka KDs inflytande. Sker inte det, kanske alternativet heter S V MP. Man kan ju alltid tycka att får inte KD mer inflytande kan dom ta över, det kan inte bli sämre.

Så kan man tänka, men själv tycker jag inte det är särskilt konstruktivt. Jag tycker vi ska göra vårt bästa att utöka KDs inflytande.
Ett sätt är att tala väl om KD, ha ett optimistiskt stuk i våra olika relationer och uppmuntra valarbetarna. Politikerna arbetar i ett hårt samhällsklimat där församlingen f.ö. också borde delta, inte i första hand partipolitiskt, men genom att fungera som en öppen kyrka med hjärta för samhället.
Det finns strukturer att arbeta genom, Filadelfia Stockholm har lanserat ”Ditt viktigaste val”.

www.filadelfia.nu

Ulf Stenlund sa...

Problemet är inte att KD inte får sin röst hörd. Problemet är att KD hörs bjuda in till abortturism. KD går också med i ogudaktiga demonstrationståg för att visa solidaritet med utsatta grupper, som man påstår. En mer rimlig solidaritet består i att älska syndaren men hata synden.

Per Hallström sa...

STIG MELIN,
När det gäller Per Gahrtn som politiker är vi nog helt överens. Det bör du förresten kunna utläsa av rubriken och min inledande kommentar.

Det jag skriver om i det här inlägget är inget småpyssel i politiken utan själva inriktningen för Kd som politiskt parti. D v s själva "affärsidén" som tidigare har varit den värdekonservativa inriktningen.

Jag menar verkligen att livet blir farligt för ett parti som sviker sina kärnväljare och lämnar sina hjärtefrågor. Ett exempel: Jag gillar inte alls Centerns tidigare energipolitik men ingen kan förneka att partiet har haft kärnkraftmotståndet som en huvudfråga och har varit en tillflykt för kärnkraftmotståndarna. Nu har Centern inom regeringen övergett sin viktigaste fråga och rasar ner mot 4 procent i opinionsmätningarna.

Också jag talar väl om Kd och partiet får alltid min röst. Men jag ser, i motsats till dig, det enorma risktagande som det innebär att tona ner den värdekonservativa inriktningen som mer än något annat ger partiet legitimitet.

Per Hallström sa...

ULF STENLUND,
Det som du lyfter fram är närmast ett resultat av den förändrade inriktning som jag beskriver.