onsdag 2 juni 2010

Kniven på strupen

Vi vet inte än vilken part som har provocerat fram de tragiska händelserna kring aktionen Ship to Gaza. Detta ska faktiskt utredas. Men - det skulle kunna vara Israel, den enda demokratiska staten i området, som har gjort sig skyldig till oprovocerat våld. Och då blir för mig följande fråga och reflektion rimlig:

Om jag hade en rad ovänner och samtliga dessa ständigt försökte beröva mig livet, skulle jag då klara att alltid uppträda välövervägt och förnuftigt? Nej, självklart inte. Jag skulle då och då i ren skräck göra mig skyldig till överilade handlingar.

Israel har från 1948 och framåt varit ständigt hotat av aggressiva grannar som inte bara kräver en tvåstatslösning för palestinier och israeler utan som vill utplåna staten Israel. Hur kan någon då förvänta sig att Israel i alla lägen ska kunna agera klokt och med “lagom” mycket våld?

Med kniven på strupen är det svårt att fatta rätt beslut.

4 kommentarer:

Stefan "LillNora" Peterson sa...

Hej Per
Jag håller med dig i ditt resonemang. Israel har alltid haft omvärlden emot sig och fått försvarat sin existens. Tyvärr så är det någon form av politisk propagandaresa som har genomförts, de såkallade fredsaktivisterna borde väl kunna säga något snällt ord om Israelernas lidande när raketerna avfyras in mot Israelerna från Gaza och civila dödas! Men nej då är de tysta.
Jag hoppas folk får upp ögonen för båda sidor och inte bara för en sida.
Mvh

Per Hallström sa...

STEFAN,
Tack för din kommentar som jag helt instämmer i. /PER

Ulf Stenlund sa...

Israels ambasadör hävdar bestämt att blockaden av Gaza är legitim eftersom Israel är i krig med Hamas. Utan blockad kommer Hamas att förses med raketer från Iran sjövägen. All sjötrafik är därför blockerad. Att motivet för konvojen inte var humanitär utan politisk visas med all tydlighet av att Hamas vägrar ta emot hjälpen om de inte får allt som var med på fartygen (inklusive stål som är lämpligt att göra raketer av). Ett annat sätt att använda järnrören var att slå mot soltaterna som bordade för att hindra båten, där folk blev dödade, att fortsätta på den otillåtna kursen. Övriga båtar gjorde endast passivt motstånd och där dödades ingen. Ett exempel på att det handlar om propaganda visar fejkade videofilmer tagna i dagsljus som enligt Världen Idag skulle föreställa skadade passagerare. Kommandosoldaterna kom när det var mörkt och ingen filmning kunde göras efter att båtarna övertagits.

Propagandakriget vanns i ett första skede av aktivisterna men israelernas filmning med IR-kameror bör ha gett bevis nog att tillbakavisa propagandan.

Per Hallström sa...

Ulf,
Om Israel i sak kan tillbakavisa propagandan genom filmer tagna med IR-kameror tror jag dessvärre att mottagligheten i opinionen för Israels sakliga argument ligger nära noll. Den avsky för Israel som propagandan uppvisar tycks till stor del vara av irrationell karaktär. Ändå hoppas jag fortfarande på en något så när objektiv undersökning kring vad som hände.