fredag 7 maj 2010

Att besegra latmasken


Betinget är avklarat. Det blev 10004 steg per dag under ett år.

Att gå 10000 steg en dag ibland är inte svårt. Att gå 10000 steg per dag i genomsnitt under en lång tid är något helt annat. Den som tvivlar kan själv försöka.

Man måste ha en stegräknare. Nästan lika viktigt är det att ha en promenadkompis som aldrig blir trött.

För andra människor är det egentligen ointressant om jag motionerar eller inte. Men ibland är det tillåtet att ha ett rent personligt perspektiv. Att gå är nyttigt för kroppen. Och det känns bra att ha besegrat latmasken.

2 kommentarer:

Christer sa...

Grattis Per. Jag vet att det inte är alltför lätt med den målsättning du har haft och även lyckats med. Jag har själv haft en målsättning när det gäller att gå varje dag. När jag började hade jag ingen fyrbent kamrat att gå med, men väl en tvåbent vid namn Bengt. Vi peppade varandra så att jag väl i varje fall klarade nästan hälften av dagsmålsättningen under 4-5 dagar per vecka. Den övriga delen fick jag klara på egen hand och det gick ganska bra så länge min stegräknare var hel. När den gick sönder blev jag helt plötsligt inte alls lika motiverad. Jag hade så länge stegräknaren fungerade ganska bra koll på hur långt jag gick varje dag även utan att titta på räknaren. Det hängde givetvis samman med att jag gick ungefär samma sträckor varje dag så variationen blev inte så stor. Men som sagt utan stegräknare fick jag mycket svårare att traska omkring på egen hand. Nu sedan sonen för ett år sedan blivit med hund, Ricky, och han efter en tid på egen hand med valpen försiktigt hört sig för om vi skulle kunna "ha delad vårdnad" känns det genast mycket mer lätt att komma upp till min målsättning. I vilket fall så länge jag har haft Ricky med på promenaderna. Jag har också lyckats hitta en bra stegräknare (99 kr på Claes Ohlsson) som ytterliggare höjer motivationen. Detta med en bra stegräknare är förresten inte helt enkelt att få tag på. Jag har säkert köpt en 3-4 stycken där ingen varit tillräckligt bra. De flesta har varit alltför känsliga och räknat steg även om jag t.ex. suttit i bilen. Även om det varit roligt att komma upp i högt antal steg har det ändå inte känts riktig rätt. Någon räknare hade ”Resetknappen” så illa till att den kunde nollställas bara jag satte mig ned. Så Per, ska du någon gång byta din räknare se till att det blir en som är bra.

Per Hallström sa...

Christer,
Jag provade ett antal misslyckade räknare men den jag nu har är väldigt bra. Utöver stegräknare och hund finns det ett annat och ganska obarmhärtigt hjälpmedel,nämligen en Excelfil där man varje dag kan fylla i antalet steg. Jag ska skicka den till dig.