fredag 21 maj 2010

Kan Kd i Västmanland få en riksdagsplats?

Efter en tid i Israel börjar jag blogga igen.

Jag återkommer till ämnet Israel. Men nu ska det handla om Kristdemokraterna (Kd) här i länet.

Kd:s riksdagslista i Västmanland toppas av en kvinnlig kandidat som enligt uppgift är född i Västerås men nu bor i Stockholm. Och som troligen är tämligen okänd här i länet.

Kd i Västmanland kan få en enda riksdagsplats - eller ingen alls.

En jämföresle kan göras med EU-valet förra året: Kd var chanslöst i valet till Europaparlamentet ända tills Alf Svensson satsade på en personvalskampanj för att bli inkryssad. Det var helt enkelt för tunt längst upp på EU-listan! På samma sätt är den nuvarande Kd-listan i Västmanland chanslös tills någon som bor här i länet kliver fram och bedriver en övertygande personvalskampanj. Det krävs också av den personen att klassiska Kd-frågor lyfts fram på ett så övertygande sätt att inte partiets kärnväljare stannar kvar på sofflocket.

Hittills har två kandidater på listan, Stefan Sturesson och Amanda Agestav, anmält att de tänker driva personlig kampanj vilket betyder att de försöker bli inkryssade i riksdagen.

Jag röstar alltid på Kd och jag kommer i september att kryssa för den västmanlänning som på ett övertygande sätt genomför en personvalskampanj och lyfter fram de klassiska Kd-frågor som attraherar partiets kärnväljare.

Riksdagsvalet i september är ett ödesval för Kd.

6 kommentarer:

Christer sa...

Att få någon som ens kan komma i närheten av den lyskraft som Alf Svensson har är givetvis uteslutet. Ingen av dem inom Kd som nämnts att de tänker driva en personvalskampanj är speciellt kända för allmänheten i Västmanland. Dessvärre tror jag inte heller att det skulle hjälpa hur mycket de än i sin kampanj driver Kd:s värdekonservativa frågor. Att stå på Sigmatorget på lördagarna och tala sig varm räcker inte. Det handlar helt enkelt om genomslagskraft och för det krävs att massmedia visar uppmärksamhet. För Alf Svensson del räckte det med att det blev offentligt att han skulle driva en personvalskampanj. Men som sagt den lyskraften besitter ingen i Kd som inte redan ingår i regeringen och troligen inte ens de. Därmed inte sagt att jag anser det fel att driva en egen valkampanj där man står för Kd:s kärnfrågor. Jag tror bara inte att det räcker, tyvärr

Per Hallström sa...

Christer,
Allt är ju relativt. En duktig riksdagskandidat från länet som också kan attrahera Kd:s kärnväljare bör ha mycket större möjligheter än en kandidat som inte ens bor i länet. Speciellt om en sådan person får draghjälp av en stödtrupp. Vi bör komma ihåg att också Alf Svensson backades upp av en rad personer (vilka troligen såg att det barkade i väg åt skogen för Kd sedan Lennart Sacrédeus hade sparkats ut). För övrigt tycker jag att möjligheten att kryssa har gett oss vanliga väljare helt nya möjligheter.

Stig Melin sa...

Klassiska KD-frågor måste fram i valrörelsen, skriver Per. Annars är vi chanslösa. Jag tror han har rätt.
Ett av KDs stora problem är att de s.k. kärnväljarna har kvar samma åsikter som samhället lämnat bakom sig. I politiken måste man nämligen kompromissa, något som inte alla förstår. Alf Svensson sa en gång att man måste vara beredd att ta ett steg, om man nu inte kunde ta alla tre på en gång. Bibeln är inte detsamma som partiprogrammet, men man kräver ibland någon form av biblisk renlärighet av partiet. Nej till det mesta, abort, sprit, hbt-personer, mm mm. Nej! Nej!
Politikens uppgift är att skapa social trygghet för både troende kristna och tvivlande humanister. KD-politiken gäller både för muslimer, buddister och kristna i vårt land. KD-politiken ska inte ge Sverige en ny ”motboksidé” för att hejda alkoholkonsumtionen. Uppgiften är att skapa trygga former för mångfalden av livsstilar. En KD-politiker måste också medverka till social trygghet för homosexuella, även om det ur den kristna församlingens övertygelse är otänkbart att acceptera homoäktenskap.
Om man skulle parallellställa närbesläktade frågor, byta fokus ett ögonblick och tala om klassiska kristna frågor i församlingen. Lyfta fram det som kan betraktas som klassiska i den kristna tron. Har de frågorna förändras över tid? Ja, jag tycker det. Förr var församlingarna tillväxtorienterade med omvändelse i fokus. Ett viktigt verktyg var sången som ofta bekräftade Ordets predikan. Med tiden har fokus flyttat till ett introvert gudstjänstfirande, med sånger som inte appellerar till ofrälsta, men dom är ju å andra sidan inte närvarande.
KD har anpassat sin politik till rådande förhållanden, av nödvändighet. Kristenheten har anpassat sig till rådande förhållanden till men för uppdraget.
Församlingsledarnas förstaprioritet är inte i dag att nå de ofrälsta, vad man än säger. I dag gäller andra fokusområden. Kvar finns emellertid orden – stororden.

Per Hallström sa...

Stig,
Mitt resonemang i det här inlägget handlar i huvudsak om Kd:s möjligheter här i Västmanland att få in en person i riksdagen.Och med den utgångspunkten anser jag det nuvarande toppnamnet på riksdagslistan chanslöst. För att vinna i riksdagsvalet måste någon här i länet som åtnjuter förtroende kliva fram ordentligt. Och partiets kärnväljare måste attraheras av den personens budskap. Mitt resonemang är alltså mycket krasst! -
Jag har svårigheter att förstå vad du syftar på när du i en uppräkning talar om att samhället ska vara till för alla människor. Vill dock säga att jag inte känner några bland Kd:s kärnväljare som vill ha ett förbudssamhälle. -
Till sist: Per Gahrton tillhör inte mina politiska favoriter. Men han yttrade en gång att Kd hade varit ett parti med potential för överlevnad om man hade behållit sin värdekonservativa inriktning. Per G konstaterade alltså att det som Kd:s kärnväljare står för i själva verket är en väg till ny framgång för partiet.

Unknown sa...

Det är intressant att läsa vad olika kommentatorer tänker om kristdemokraternas chanser i riksdagsvalet i Västmanland. Jag är en av dem som tänker försöka genom personval att få förtroendet att arbeta i riksdagen för den kristdemokratiska politiken. Jag gör det för att många kristna har uppmanat mig att ställa upp. De vet att jag står på en stadig kristen värdegrund och inte kompromissar i kristna hjärtefrågor. Om de kristna bestämmer sig för att få in en tydlig kristen profil i riksdagen så går det! Jag har i tidigare val utan att anstränga mig fått några hundra kryss. Om jag bara fördubblar detta så kan det gå vägen. Men det är du som väljare som bestämmer!
Stefan Sturesson

Per Hallström sa...

STEFAN,
Jag kommer att noga följa hur du "kliver fram" i valrörelsen.

Det verkar som att den tid är förbi då valsedlar som konstruerats av partiorganisationerna kan ge framgång. Kryssningen blir allt mer känd bland väljarna och då blir det ju en fri tävlan på lika villkor mellan alla som står på listan. Bra, tycker jag.