fredag 16 april 2010

Att be om stryk

Man ska inte knäppa ner byxorna och be om stryk.
(Gunnar Sträng, socialdemokratisk finansminister 1955 - 1976)

Om den borgerliga Alliansen lyckas behålla regeringsmakten efter valet blir det med knapp marginal. Och ett villkor är att Kd lyckas bli kvar i riksdagen.

Det betyder att varken Alliansen eller Kd har något utrymme för politiska dumheter.

Ändå är en stor politisk dumhet nu under uppsegling. Det handlar om så kallad gårdsförsäljning av alkohol, vilket betyder att landets cirka 75 tillverkare av alkoholdrycker får sälja direkt till allmänheten. Antalet kan sedan öka till flera hundra. Den centrala frågan är Systembolagets monopolställning - själva grundbulten i den restriktiva svenska alkoholpolitiken.

Försäljning av alkoholdrycker hos tillverkarna blir den första spiken i Systembolagets kista. Detta vet socialdemokraterna och vänsterpartiet och de är emot gårdsförsäljning. Förre socialministern Bengt Westerberg har påpekat det med skärpa. Och det har hittills också varit självklart för Kd.

Men nu sitter Kd i regeringen. Och då tycks det vara politisk underkastelse som gäller.

De andra tre regeringspartierna vill ha gårdsförsäljning av alkohol och de uppfattar tveklöst redan frågan som klar. Vad gör Kd då? Jo, Kd-ministern Maria Larsson tillsätter en utredning om gårdsförsäljning trots att en helt färsk utredning redan har visat att gårdsförsäljning inte bör tillåtas. Syftet med utredningen kan knappast misstolkas: Den känsliga frågan ska skjutas på till efter valet så att beslut om gårdsförsäljning av alkohol kan fattas utan en massa oväsen.

I Jönköpings län har Kd sin utan jämförelse största väljarbas. Minsta nedgång i Jönköpings län betyder att Kd åker ur riksdagen. I Jönköpings län finns också kristna socialdemokrater som självklart kommer att utnyttja gratischansen de fått och attackera Kd-folket för deras brist på ryggrad i en central socialpolitisk fråga.

Då blir det valförluster i Jönköpings län - med förödande konsekvenser både för Kd och alliansregeringen.

Jag är själv kristdemokrat men måste fråga mig varför Kd - med Gunnar Strängs ord - väljer att knäppa ner byxorna och be om stryk. Varför sätter inte Kd ner foten? Det räcker ju att hålla fast vid tidigare övertygelse och att dessutom ha lite sund självbevarelsedrift.

6 kommentarer:

Ulf Stenlund sa...

Bäste Per

Grattis till Din trevliga blogg!

Det var längesen jag slutade som medlem i KD. Detta steg tog jag när KD gav upp abortfrågan. Jag lovade mig själv att sluta rösta på KD (på riks- och europanivå) när Hägglund erbjöd abortturism för några år sedan. Du visar på ytterligare ett exempel på att "saltet mist sin sälta". Naturligtvis ligger KD fortfarade närmast vad jag tycker, men utan ryggrad blir hela partiet "lealöst" och går inte att lita på. Jag skulle gärna ta emot tips på alternativ. Jag vill dock inte hoppa från den ljumma KD-askan vare sig till miljö-elden eller främlingshat-kylan.

Per Hallström sa...

Ulf!
När Hägglund i svar till Lars Ohly i riksdagen erbjöd abortturism gick jag i taket. En av mina funderingar nu är denna: Finns det över huvud taget någon fråga som skulle kunna förmå Kd att kliva av från regeringen? Jag befarar att svaret är nej.Ändå stannar jag kvar i och röstar på partiet. Det finns som du själv antyder inget rimligt alternativ.

Christer Lindskog sa...

Per,

Som du kanske kommer ihåg sa jag för säkert ett par år sedan, ”Ge mig ett enda skäl till att jag ska lägga min röst på Kd igen”. Det var i samband med någon diskussion vi hade om Kd och deras politik. Vilken fråga det rörde kommer jag inte ihåg, men det finns ju gott om märkliga ställningstaganden och kovändningar som vi kunde ha diskuterat sedan de hamnat i regeringsställning. Vi var inte oense i sakfrågan och jag tror inte heller att du ens försökte föra fram några skäl till att skulle rösta på dem igen.

Om Kd genom sin politik de senaste åren fick fler sympatisörer gick det i varje fall att förstå hur man resonerade inom partiledningen. Men, det är ju precis tvärt om. Man är ju på väg att utplåna sig och det är inte att undra på. Kd är numera så slätstruket att de inte sticker ut från de övriga allianspartierna på något sätt. Deras filosofi är numera enbart att vara så följsamma som möjligt för att inte störa regeringssamarbetet. Eftersom de inte heller får speciellt mycket utrymme i massmedia, och i vilka frågor skulle man vara berättigade till det egentligen, är det inte att undra att tidigare sympatisörer väljer andra partier eller räknar med att ”bli kvar på sofflocket”.

Till slut Per, valet handlar egentligen om vilka jag tror kommer att tillvarata mina värderingar bäst. (Egentligen och kanske bättre uttryckt, vem kommer att i minst utsträckning göra våld på mina värderingar). Tyvärr är det så jag måste resonera om jag inte ska röstskolka. En absolut förutsättning för att inte Mona Sahlin ska bli stadsminister är att alliansen håller ihop och att Kd kravlar sig över 4 % -spärren. Den förhoppningen ger mig det enda skälet till att lägga min röst på Kd en gång till. Någon sa, på tal om att välja mellan ”pest och kolera”, att ”jag väljer självklart kolera, det är mycket mindre farligt”. Det gör jag också.

Per Hallström sa...

Christer,
Du tycks ändå vilja rädda både Kd och regeringen och som partimedlem tackar jag för detta. Jag är bedrövad över att inte Göran Hägglund & Co uppträder distinkt och med bravur inom Alliansen. Det måste finnas "heliga" frågor för ett parti och Kd:s attityd borde vara ungefär den här: "Följande är priset på vår medverkan..... Om inte......tackar vi för oss". Nu är intrycket att Hägglund står med mössan i handen. Detta inger ingen respekt och det drar naturligtvis inga nya väljare till partiet.

Stig Melin sa...

Jag tycker nästan att partierna tävlar om att vara ”lealösa” i sina resp. ideologier. KD undgår inte kritik härvidlag och de påtalade exemplen är talande. När det gäller alkoholpolitiken kan man svälja den – till nöds. Jag fick tag i en artikel av Maria Larsson som jag saxar ur:

”Gårdsförsäljning är i sig inget hot mot folkhälsan. Det handlar om små kvantiteter till relativt höga priser. Regeringen är enig om att behålla Systembolaget och om gårdsförsäljning står i strid med EU-rätten så kan det inte tillåtas. Detta gäller även fortsatt.
Vi har fått olika svar från remissinstanserna, där vissa hävdar att gårdsförsäljning inte står i strid med EU-rätten och därför är det välkommet om vi i en ny utredning kan få mer klarhet om hur det förhåller sig.

Bestämmelsen om alkoholreklam i tidningar, vidgas till att gälla generellt, oavsett medium. Detta innebär en skärpning av kravet på särskild måttfullhet vid marknadsföring av alkoholdrycker, till exempel på affischer och i annonser på internet.

Regeringen lägger sammantaget mer än en miljard kronor denna mandatperiod på förebyggande arbete, utveckling av vård och behandling och bidrag till frivilligorganisationer. Därtill lägger vi 115 miljoner kronor per år för bland annat ett utvecklat föräldrastöd. Inom socialtjänsten gör vi en rad insatser för att bättre kunna bistå de barn som ofta drabbas av föräldrarnas alkoholdrickande.
Dessutom ger regeringen polisen en stor resursförstärkning för att tillämpa "Växjömodellen", för att bekämpa den illegala alkoholhanteringen. Som ett resultat bland annat av regeringens insatser har alkoholkonsumtionen minskat i landet sedan toppnivån år 2004.”

När det gäller Göran Hägglunds insatser för införandet av ”abortturism” har jag svårare att förstå den. I en artikel i Dagen i dag finns en artikel av en Staffan Bergström professor i internationell hälsa, där han jämför abort med mödradödligheten. Enligt honom kan det ibland vara så att det ytterst är fråga om ett val.
Att inskränka aborträtten kommer med säkerhet att öka mödradödligheten, säger han. (läs hela artikeln på dagen.se).
”Aborter är en laddad företeelse i många sammanhang. Som gynekolog med erfarenhet från många av världens fattigaste länder vet jag att närmare 80 000 mödrars liv går till spillo varje år i sviterna efter desperata och livsfarliga aborter under vidriga förhållanden. Det blir fler än 200 kvinnors liv varje dag, ofta efter sexuella övergrepp, våldtäkt eller ofrivilliga samlag.
Vi kan ta ett konkret exempel som Etiopien där omkring en tredjedel av alla mödradödsfall utgörs av sviterna efter osäkra aborter. De flesta motståndarna till säker abort har aldrig sett en kvinna dö i abortkomplikationer.”
Anledning till att en kvinna vill ha abort skiftar från att det är fel kön till att det finns en våldtäkt bakom. Anledning till abort måste spela roll Att förebygga oönskad graviditet måste fortsatt ha en hög prioritet inom KD.

Per Hallström sa...

Stig,
Jag kommenterar bara det som du återger från Maria Larsson om gårdsförsäljning av alkohol. Jag tycker hennes uttalande är naivt. Det lär i dag handla om cirka 75 alkoholproducenter som skulle få rätt att sälja direkt till allmänheten. Och det är bara början! Det blir snabbt fler. Speciellt intressant är det att Maria Larsson uttrycker sig som att det i stort sett redan är klart!