torsdag 15 april 2010

Hunden - på gott och ont

Det är dumt att skaffa hund men dummare ändå att vara utan.

Vi har en engelsk Cocker Spaniel som heter Lady. Den finaste hunden i Västerås - tror vi själva.

Min kärlek till hustru, barn och barnbarn är stark och konstant. Inställningen till Lady växlar med vädret och omständigheterna. Det är nästan alltid roligt men det finns också bekymmer.

Jag håller mig lätt för skratt när jag går ut med Lady i regnväder klockan 22 på kvällen och hon vägrar kissa. Jag tvingas då att gå och gå tills det nödvändiga är avklarat. Och känslorna för Lady rasar till noll.
När vi ska resa bort blir det problem. Var ska Lady vara när vi är borta - så att hon verkligen trivs? För några veckor sedan var vi i fjällen en vecka. Lady fick följa med. Hundpensionat var inget att tänka på för då skulle Lady ha blivit ledsen.

Vi har tidigare haft två hundar och dessa hundars känslor för Matte-Husse var ungefär 80-20 till Mattes fördel. Jag jobbade mycket och det straffade sig.

Men med Lady borde det vara annorlunda. Hon får av mig mycket tid och all tänkbar uppmärksamhet. Vi är ute på långa promenader varenda dag. Jag pratar med henne och lyssnar till alla hennes önskemål. Men ändå föredrar hon Matte framför mig. Och det är lite pinsamt. Lady är nämligen en mycket smart hund och jag måste ta hennes bedömning på stort allvar.

Ja, livet med hunden är upp och ner. Men ändå mest upp.

1 kommentar:

Stefan "LillNora" Peterson sa...

Ja du Per!
Hund i väder och vind, det är grejer det. Visst som du beskriver på kvällar med regn och rusk då är det nästan synd om en själv tycker jag. Men de skänker mycket glädje och kärlek annars. Här hemma är det nog mera jag som är favoriten faktiskt, men matte kommer inte långt efter.
Det var en otroligt fin bild och vacker hund ni har.
Ha det gott och hälsa frugan och voven. Mvh Stefan P