tisdag 27 april 2010

Pigjobben

RUT-avdrag tillåtet fr o m 1 juli 2007

Allt rabalder om pigjobben tillhör nog det märkligaste i svensk politisk debatt de senaste 10 – 15 åren. Jag erkänner direkt att jag tycker de här jobben är bra och att motståndarnas argument delvis är stolliga, delvis oförskämda.

Pigjobben var från början en laddad fråga. Under 1990-talets krisår på arbetsmarknaden jobbade jag i Örebro och länsarbetsnämnden hade två gånger per år presskonferens för att presentera arbetsmarknadsläget. Vid en sådan pressträff påstod jag att att de så kallade pigjobben skulle vara ett välkommet tillskott för länets sysselsättning.
Jag visste givetvis att frågan var känslig. Men när jag dagen efter öppnade tidningen var inte läget på arbetsmarknaden det mest intressanta utan att jag hade uttalat mig positivt om de – underförstått – förfärliga pigjobben.

När den borgerliga alliansregeringen tillträdde 2006 kom det ganska snabbt ett beslut i riksdagen om pigjobben. På mer seriös svenska kallas det RUT-avdrag där RUT betyder rengöring-underhåll-tvätt.

RUT-avdraget har blivit lyckat, för att inte säga en succé. Fördelarna är uppenbara: Flera tusen nya jobb har skapats. Staten får skatteintäkter. Människor som har arbetat i den svarta sektorn får vita, riktiga jobb som ger pensionspoäng och andra fördelar. I familjerna som utnyttjar RUT-avdraget lättar trycket och mer tid kan ges för barnen.

Argumenten mot RUT-avdraget är märkliga.. Bland annat anses det skamset att ta hand om andra människors städning och tvätt – därav namnet pigjobb. Motståndet kommer främst från socialdemokraterna som är Sveriges arbetarparti. Hur i all världen kan de välja att nedvärdera ett väl uträttat praktiskt arbete? Och när blev det förresten skamset att städa och tvätta?

Om den röd-gröna alliansen får regeringsmakten ska pigjobben avskaffas. Arbetslöshet är ett gissel jämförbart med ohälsa. Och det retar mig att den röd-gröna alliansen vill ta ifrån tusentals människor riktiga jobb som ger självkänsla och trygghet när alternativen är arbetslöshet eller en förnedrande försörjning i den svarta sektorn.

2 kommentarer:

Ulf Stenlund sa...

Det var stressigt när vi försökte snygga till huset inför försäljning och planerade visningar. Att anlita en städfirma hade inte varit aktuellt utan RUT. Vi vill absolut inte anlita någon svartarbetare. Vi hade tvingats slita hårt med städningen trots mycket annat som behövde fixas. Kerstin, min fru hade nog slitit mest eftersom hon är den som är mest noga i familjen. Ergo, RUT gav arbetstillfälle och mindre slitna äkta makar.

Per Hallström sa...

Ulf,
Alternativen till RUT är genomgående negativa. Svartjobb eller arbetslöshet för berörda individer. Där det sistnämnda innebär ökad arbetsbelastning för familjer som nu utnyttjar avdraget.