tisdag 20 april 2010

Bästa formen av motion.......

Nyttan med att motionera debatteras inte. Alla är plågsamt överens. Det finns inget att gömma sig bakom. Läkarna börjar skriva ut motionsrecept för alla tänkbara åkommor och det sägs att till och med 90-åringar mår bättre om de rör på sig. Den som är något så när frisk men blir kvar i TV-soffan är - inte speciellt klok.

Den bästa formen av motion är den som blir av. Och varför måste just det sägas så tydligt?

Vad gör man då om man inte vill simma, jogga, spela tennis, cykla, träna på gym eller göra armhävningar? Jo, man kan gå. Det gjorde redan våra äldsta förfäder - utan stegräknare och utan en Excelfil som håller reda på genomsnittet.

Mitt mål är 10.000 steg per dag i genomsnitt på ett år. I dag är det den 351:a dagen på senaste mätperioden. Hittills 3.500.034 steg. Precis 10.000 i snitt. Och 15 dagar återstår.

Det här inlägget skrivs för att sätta press på mig själv. Det gäller att hålla ut i ytterligare två veckor. Och att inte hamna under 10.000.

Sedan kommer ett nytt år med nya möjlighet att - inledningsvis - ta det mindre allvarligt.

5 kommentarer:

Ulf Stenlund sa...

Jaha, som den statistiknörd jag är vore det intressant att veta hur långt 10000 steg är för dig.

Ett steg innebär väl att det ena benet flyttat fram. varje ditt ben borde då ha gått 5000 steg per dag. Hänger voven med vid de flesta av dina steg? Den får väl ta betydligt fler steg. Om man antar att varje hundsteg är ett halvt människosteg långt och att hunden hänger med hela vägen går varje hundben 10000 steg. Hunden presterar alltså 40000 steg när du gör 10000. Som sagt, jag är lite statistiknörd.

Tack för din trevliga blogg.
Ulf

Per Hallström sa...

Ulf,
Nu kommer du in på frågor där jag är svag och du är stark. Men jag tror jag hänger med, än så länge.

Det stämmer att det blir 5000 steg per ben. Och stegräknaren noterar detta som 2 x 5000 steg. När jag går på längre promenader är varje utslag på stegräknaren ca 0,75 meter.Det skulle teoretiskt betyda totalt ca 7,5 km om dagen. Men vid småspringet hemma i bostaden blir stegen kortare. Gissningsvis är 10.000 steg om dagen ca 5 kilometer. När det gäller Lady, hunden, så har jag aldrig lyckats gå henne trött. Men en av våra tidigare hundar var liten med korta ben. Honom fick vi ibland bära hem.

Anna-Karin sa...

Grattis till att ha kommit igång med bloggen och lite intressant läsning blev det allt för mig! Vi har inte så många gemensamma ståndpunkter men om man bara läser de texter som styrker ens egen uppfattning sker inte mycket utveckling så jag tittar nog in nu och då.

Vacker hund du har! Och bra idé med stegräknaren, ska nog knycka idén av dig!!

Per Hallström sa...

Anna-Karin,
Roligt att du tittade in på min nyskapade blogg. Instämmer helt i att man också ska läsa sådant som inte faller en i smaken. Jag följer dina inlägg hos Stefan Swärd. Vi tycker inte så lika men du har tveklöst talang för debatt!

Stefan "LillNora" Peterson sa...

Hej Per
Bra jobbat med stegräknaren. Att gå är en kanon bra motionsform. Jag gör det jag med och har man en hund som älskar att gå raskt så är det perfekt. Kör nu vidare även om året har gått.
Ha det gott och hälsa familjen
Mvh Stefan "lillnora" Peterson